Hoppa till innehåll

Alltid fri entré!

  • Vid vissa evenemang kan avgift tas ut
  • Läs mer

Museet öppet måndag:

Stängt

Se alla öppettider

I dag på Historiska

Vikingar

Du har säkert sett bilder av vikingar i böcker och i filmer. De har horn på hjälmarna. De reser runt i världen och dödar och skrämmer slag på folk i andra länder. Det är inte den sanna historien om vikingarna.

De som bodde i Norden på vikingatiden var oftast fredliga. De handlade med sina grannar eller med andra länder. Många var bönder eller hantverkare.

I utställningen finns faktiskt en del vapen men det finns också tusentals föremål som ger en annan bild av vikingarna. Föremålen berättar om hur folket skötte sina hem och sina arbeten, om handel, tankar och familjeliv.

Men några hjälmar med horn finns det inte.