Hoppa till innehåll

Forntider

Det har bott människor på den plats vi kallar Sverige i tusentals år. Vad har dessa människor för likheter med dig och mig?

Entréavgifter

Museet öppet måndag:

10:00 – 17:00

Se alla öppettider

  • 10 000 år

    av mänskligt liv
  • Tusentals

    föremål från hela världen
  • Skelett

    med personliga berättelser

Forntider

Vi kallar det Sverige. Här har människor bott i tusentals år. Var de ungefär som du och jag? Utställningen Forntider har två delar. De berättar på olika sätt om människornas liv och tankar.

I den första delen berättar vi om åtta människor. De levde på stenåldern, bronsåldern och järnåldern. Hur tänkte de om livet, kärleken och döden? Hade de kontakt med andra delar av världen? Vi berättar bland annat om Bäckaskogskvinnan som dog för 9 000 år sedan.

Nästa del ser ut som vänthallen i en flygplats, med flera utgångar. De leder till olika tider i historien. Vid varje utgång får du en fråga som du kan fundera över medan du tittar på utställningen. Du lär dig något om din egen tid, om hur människor har haft det förr och om hur livet kanske blir i framtiden.

I vänthallen finns också frågor. Vem skriver historien och varför? Hur har historien påverkat dig och mig? Svaren får du söka själv.