Hoppa till innehåll

Den hängde från Kymbo

I Guldrummet finns en liten figur utställd tillsammans med en av guldhalskragarna. Figuren är inte mer än 3,4 cm stor och tillverkad av starkt silverblandad brons. Runt halsen bär han en halsring av guld. Vem är han? Kan det vara den högste asaguden Oden?


Den lille figuren kommer från Kymbo socken i Västergötland och man kallar honom därför Kymbofiguren eller Kymbogubben i vardagslag. Den hittades, som så många liknande fynd, vid jordbruksarbete utan andra föremål. Vi vet därför inte om den kommer från ett skattfynd med andra föremål som gått förlorad, från en förstörd grav eller från en boplats. Figuren är trots sin litenhet mycket välgjord och ansiktets detaljer väl återgivna. Däremot är kroppen ganska schematiskt framställd och det går egentligen inte att bestämma vilket kön figuren har. De flesta anser emellertid att det rör sig om en mansfigur.

Kan figuren föreställa den hängde Oden med sin magiska ring Draupnir runt halsen? Inventarienr: 20 877. Foto: Ulf Bruxe/SHM

Kymbofigurens kanske mest framträdande drag är den guldring som han bär runt halsen. Det är också med hjälp av den som man daterat figuren till folkvandringstiden (375–550 e Kr). Denna period kännetecknas av stor guldrikedom i hela Skandinavien – speciellt i Västergötland. Stora, tunga halsringar eller halskragar av gediget guld tillhör periodens kännemärken.

Offrade sig själv

Det finns ytterligare en detalj som uppmärksammats hos den lille figuren. Titta man på honom i profil ser man att han liksom står på tå. Detta är inte ett helt ovanligt sätt att framställa mansfigurer från den här perioden och under yngre järnålder. Det har föreslagits att framställningssättet vill visa att den avbildade blivit hängd.

”Att människooffer skedde genom hängning vet vi genom Adam av Bremens skildring…”

Detta kanske låter märkligt men man ska i sammanhanget komma ihåg att Oden, den högste av asagudarna, offrade sig själv genom att låta sig hängas upp i världsträdet Yggdrasil. Att människooffer skedde genom hängning vet vi bland annat genom Adam av Bremens skildring av offerriterna vid hednatemplet i (Gamla) Uppsala.

Den lilla figuren från Kymbo skulle alltså kunna vara en framställning av Oden själv då han offrar sig i världsträdet. Den ring han bär runt halsen skulle då kunna vara Draupnir, den magiska halsring som var i Odens ägo och som var nionde natt ”födde” åtta nya ringar.

Månadens föremål, november 2007
Av Kent Andersson