Medeltidens konst: Träskulpturer

Sverige har ett stort och unikt material av träskulpturer: krucifix, madonnor och helgonbilder. En del i Historiska museets samlingar har importerats och andra kommer från svenska verkstäder. Medeltida träskulpturer brukar delas in i två olika stilar: romansk och gotisk stil.
  • Vikingatid

    800 e.Kr. – 1100 e.Kr.

  • Medeltid

    1050 e.Kr. – 1520 e.Kr.

  • Nyare tid

    1520 e.Kr. – 2025 e.Kr.

När kristendomen kom till Sverige blev svenskar inte bara kyrkligt utan även politiskt och samhälleligt, en del av Europa. Den tidigare inhemska konsten, den vikingatida djurornamentiken, försvann eftersom den katolska kyrkan uppfattade den som hednisk. Det fanns inga förebilder i Sverige för de träskulpturer som gjordes för de första romanska kyrkorna.

Den konst som skapades under medeltidens början hade starkt kristen europeisk påverkan. Adam av Bremen skriver visserligen om de tre gudastatyerna i Gamla Uppsala tempel, men vi har ingen aning om hur dessa skulle ha sett ut eller om de ens har funnits.

Olika stilar: romansk eller gotisk?

I konsthistoria brukar man prata om två olika stilar inom träskulptur, romansk och gotisk. I Norden dras av tradition tidsgränsen mellan dessa vid 1200-talets mitt. Detta är naturligtvis en skapad indelning, någon sådan gräns existerar inte i verkligheten, utan stilarna går in i varandra.

När man tittar på kyrklig konst ska man vara medveten om att den medeltida kyrkliga konsten i Sverige aldrig var avsedd enbart som prydnad. Den var alltid underordnad ett religiöst syfte. Och behovet av helgonbilder och krucifix bör ha varit enormt, då man måste räkna med att varje kyrka haft åtminstone ett krucifix, en madonnabild och efter hand också en framställning av kyrkans skyddshelgon.

Träskulptur av en förgylld madonna som ser ut att le

Träskulptur Viklaumadonnan

Från Viklau socken, Gotland

Konservator med vit handske pekar med pinne ovanför Viklaumadonnan

Film: Historiska museet/SHM.

Bakom kulisserna med Viklaumadonnan

Pia Bengtsson Melin, 1:e antikvarie på Historiska museet, berättar om en spännande upptäckt - ett hål i madonnans huvud.

Det här är madonnan från Viklau kyrka på Gotland. Hon är från sent 1100-tal. Det som är speciellt med madonnan från Viklau är att hon har ett hålrum i sitt huvud. I samband med en konservering av madonnan öppnade upp man den här pluggen och undersökte hålrummet i madonnans huvud. I det hittade man en liten påse med en benbit. Den här benbiten gjorde man en kol-14 analys på. Det visade sig att den var 3 500 år gammal. Men vi vet inte om det är ett människoben eller ett djurben. Det kanske inte spelar så stor roll, för att det var tron på den undergörande reliken (det här benet) som var det viktiga.

Träskulpturerna i kyrkan

De medeltida träskulpturerna hade en bestämd placering i kyrkorummet. Deras placering skiftade beroende på deras funktion i det religiösa utövandet.

Mellan koret och långhuset hängde triumfkrucifixet. Förutom högaltaret fanns ofta två sidoaltare. Ett vigt åt jungfru Maria och ett vigt åt kyrkans skyddshelgon. Triumfkrucifixet hänger i kyrkans triumfbåge, som är bågvalvet mellan koret och långhuset. Det är ett stort krucifix med en skulptur av den korsfäste Jesus. Att det kallas triumfkrucifix beror på att Jesus genom sin död på korset och återuppståndelse på den tredje dagen triumferat – vunnit över döden. Förutom triumfkrucifix skulle det finnas ett krucifix på högaltaret och ett eller flera processionskrucifix.

Träskulptur med Jesus på korset som blöder från sina sår

Skulptur, Kristusfigur

Från Sorunda socken, Södermanland

Finns att se på Historiska museet i utställningen Sveriges historia

Kalvariegruppen

Ibland kompletterades triumfkrucifixet av ytterligare skulpturer som hade sin plats i triumfbågen. Det är de så kallade kalvariegrupperna. Man kan kalla dessa för en förkortad version av korsfästelsen, då de endast innehåller tre personer, Jesus på korset i mitten med Maria och lärjungen Johannes på var sin sida.

I kyrkorummet fanns ofta minst tre altare. I öster i koret låg alltid högaltaret. Det fanns också två sidoaltare, ett vid den norra långväggen, som var vigt åt jungfru Maria och ett vid den södra helgat åt kyrkans skyddshelgon. I klosterkyrkor, domkyrkor och större stadskyrkor kunde det finnas ett stort antal altare vigda åt olika helgon.

Jungfru Maria

När Sverige blev kristet hade jungfru Maria redan fått en sådan central betydelse i den katolska kyrkan att man kan utgå ifrån att hennes bild fanns med redan vid invigningen i många av våra kyrkor. Antalet bevarade träskulpturer av Maria med Jesusbarnet är så stort att vi vågar tro att alla kyrkor skaffade en sådan så fort de fick råd.

Mariaskulpturen, eller madonnan, placerades på det norra sidoaltaret till vänster om triumfkrucifixet, det vill säga på Jesus högra sida. På det södra sidoaltaret fanns alltså kyrkans skyddshelgon, som också kunde ge namn åt kyrkan, till exempel Sankt Klara, Sankt Nicolai, Sankt Lars, Sankt Stefan med flera.

Träskulptur av en madonna som inte ser glad ut

Mosjömadonnan

Från Mosjö socken, Närke.

Sammanfattning

Under medeltiden fanns det många träskulpturer i svenska kyrkor, till exempel av Jesus, jungfru Maria och olika helgon. Skulpturerna hade alltid en religiös funktion, som att visa Jesus på korset eller hedra kyrkans skyddshelgon. Två vanliga stilar under medeltiden var romansk och gotisk. En av de mest kända skulpturerna i Historiska museets samlingar är Viklaumadonnan från Gotland, som bär på en hemlighet. I hennes huvud finns en påse med små ben, reliker. Du kan se madonnan från Viklau på Historiska museet.

Du kanske även är intresserad av

Så här jobbar vi med kunskap på Historiska museet

Historiska museet är en del av Statens historiska museer som är en statlig museimyndighet. På myndigheten arbetar sakkunniga på olika ämnen, som exempelvis historia, arkeologi, konservering, med mera. Texterna på webbplatsen är framtagna i samarbete mellan olika experter, pedagoger samt annan personal. Texterna är faktagranskade och har utgångspunkt i etablerad forskning. I vissa fall saknas skriftliga källor och de fysiska lämningarna är knapphändiga och tvetydiga, särskilt långt tillbaka i tiden. Då tolkas materialet av experterna. Tolkningarna är dock alltid baserade på forskning. Textsammanfattningar har skapats med hjälp av AI och har faktagranskats.

Om du har frågor kring den faktamässiga bakgrunden till våra texter kontakta webb@historiska.se 

Hitta all kunskap

Sök och filtrera artiklar på tidsåldrar och teman i museets kunskapsbank.

Vuxen och barn pekar och plockar föremål arrangerade på ett fantasifullt sätt