Utställningen Medeltida liv finns på plan 1.
Samhället liknade schack
Spel hade varit ett nöje sedan förhistorisk tid och olika brädspel var populära. Schackspel nådde Skandinavien under sent 1100-tal från den muslimska världen och i utställningen kan du se schackpjäser gjorda av ben och valrosstand. Ibland jämförs schackspelet med det medeltida samhället i stort, olika pjäser hade olika makt och styrka, likt de olika samhällsgrupperna.
I den medeltida människans liv ingick också att göra pilgrimsresor, vandringar, till heliga platser där till exempel kvarlevor av helgon fanns. De äldsta berättelserna om skandinaver som gett sig iväg på pilgrimsresor finns på runstenar från 1000-talet där Jerusalem var ett av målen. Andra resmål var närmare, heliga Birgittas reliker (kvarlevor) fanns i Vadstena och helgonet St. Olofs grav i Nidarosdomen i nuvarande Trondheim. De båda orterna blev två av Nordens viktigaste pilgrimsorter. Som ett tecken på att man besökt en helig plats kunde man köpa ett pilgrimsmärke. Det från Vadstena är bland de vanligaste i svenska fynd. Skulpturer av heliga Birgitta, St. Olof, St. Sebastian och aposteln Jakob, vars grav tros ligga i Compostela, Spanien, är utställda. Jakob är pilgrimernas skyddshelgon och har den stora kammusslan (pilgrimsmusslan) som symbol. I utställningen finns pilgrimsmärken från flera olika platser.
Relikskrin av koppar och emalj, Uppland, Spånga kyrka, 1100-1200-tal.
Jerusalem i mitten
Ett exempel på hur den medeltida världen uppfattades kan du se på reproduktionen av en karta, tillverkad omkring år 1300. På den är idealstaden Jerusalem placerad i mitten som jordens geografiska och religiösa centrum. Runt om ligger Asien, Afrika och Europa. Originalkartan kom från Ebstorf i Tyskland och förstördes under Andra världskriget.
I mitten av utställningen finns också ett förgyllt relikskrin i form av en byggnad. Skrinet har dekor av emalj och kommer från Spånga kyrka i Uppland. Det är tillverkat i början av 1200-talet på kontinenten.
Bronskärl för vatten (akvamanil), tillverkad i Lübeck. Skåne, Skårby kyrka, 1300-1350.
Kyrkan blev den naturliga mötesplatsen på alla helgdagar och vid mässorna mötte de medeltida besökarna en prakt som de flesta av dem aldrig upplevde annars. Du kan se krucifix, rökelsekar, smörjelsekärl, vin- och vattenkannor (akvamaniler). Vattenkannorna är ofta djurformade med orientaliska förebilder. Rökelsekarens lock har en arkitektonisk form, en symbolisk bild för Jerusalem. I ciborierna förvarades det invigda brödet. Primklockan användes för att ringa med vid olika ceremonier under gudstjänsten. Den du ser i utställningen kommer från Appuna Gamla kyrka i Östergötland och har en runinskrift.
En av Sveriges äldsta böcker
Här finns också en av Sveriges äldsta bevarade böcker med mässtexter för advent från Vallentuna kyrka i Uppland. Den är daterad till år 1198.
Krucifixen i färgrik emalj kommer från kyrkor i Bohuslän, Närke och Småland. Korsen är av ek, inklädda med förgylld koppar och med insatta små stenar av färgad glasmassa. Själva figurerna – Jesus, Jungfru Maria och lärjungarna – är modellerade i koppar, förgyllda och emaljerade. De är tillverkade i Limoges i Frankrike i slutet av 1100-talet. Staden var berömd för sina emaljarbeten och föremål därifrån finns över hela Europa. Krucifixen användes i processioner.
Handskrift i pergament innehållande mässtexter, Uppland, Vallentuna kyrka, år 1198.
De medeltida möblerna i utställningen kommer från kyrkor och kloster men skulle också kunna ha funnits i ett rikare hem. Kistorna har stått hos heliga Birgittas stiftelse i Vadstena kloster. Kanske har någon av de adliga kvinnor som trädde in i klostret haft dem med sig.
Galleriet där utställningen visas byggdes i slutet av 1940-talet, några år efter att museet hade invigts. Vi har valt att bevara inredningen som är typisk för sin tid, tillverkad av varuhuset Nordiska kompaniets (NKs) dåvarande snickeri.