Slottskyrkan som blev ett kök

Ulriksdals slottskapell byggdes på 1800-talet i Ulriksdals slottspark i Stockholm och är i dag en av Sveriges populäraste bröllopskyrkor. Vad många bröllopsgäster eller helgflanörer kanske inte vet är att den har haft en föregångare inne i slottet. En oerhört pampig slottskyrka som i dag faktiskt är omgjord till kök.
  • Vikingatid

    800 e.Kr. – 1100 e.Kr.

  • Medeltid

    1050 e.Kr. – 1520 e.Kr.

  • Nyare tid

    1520 e.Kr. – 2025 e.Kr.

Etsning av en slottsanläggning med två muromgärdade huvudbyggnader och en hamnanläggning. I bakgrunden syns två kyrkor.
Slottet Jacobsdal, nuvarande Ulriksdal. Etsning efter Erik Dahlberg. Foto: Kungliga biblioteket (Public Domain).

Ulriksdal hette tidigare Jacobsdal och uppfördes av familjen de la Gardie på 1600-talet. Magnus Gabriel de la Gardie var en av Sveriges mäktigaste män och största jordägare med drygt 1 000 gods och gårdar i sin ägo. Arkitekten till slottskapellet var Jean de la Vallée, mest känd för att ha byggt Riddarhuset i Stockholm.

Interiören var mycket påkostad, vilket framgår av Erik Dahlbergs teckningar till planschverket Suecia Antiqua et Hodierna, även om han ibland överdrev för att framställa den svenska stormakten så imponerande som möjligt.

Ett hushåll för en kung

Ett gulnat papper med en teckning med brunaktigt bläck. Teckningen visar kyrkbänkar och ett altare från ovan.
Ritning av Erik Dahlberg. Texten, på tyska, lyder: Planritning av Jacobsdals kapell. Foto: Kungliga biblioteket (Public Domain).

År 1774 lät Gustav III riva slottskapellet för att i stället inreda 12 nya rum, främst avsedda för tjänstefolket. På 1920-talet byggdes delar av utrymmet om till slottskök för Gustav VI Adolf. Det blev Sveriges modernaste kök med både elektrisk spis, mathiss och interntelefon. Kökspersonalen kunde ringa upp till skänkrummet en trappa upp och meddela att maten var klar och lastad i hissen och sedan var det bara för serveringspersonalen att veva upp maten till övervåningen.

Kyrkorummet revs ut, men stora delar av inredningen sparades och återanvändes. Golvet, till exempel, kom till nytta i Gustav III:s antikmuseum på Stockholms slott och ligger kvar där än i dag. Några av de lösa föremålen finns bevarade i Historiska museets samlingar.

En teckning på gulnat papper med svart bläck föreställande en kyrka sedd från ingången mot altaret. I taket hänger ljuskronor.
Teckning av Erik Dahlberg. Jacobsdals kapell sett från väster.

Bevarade praktpjäser

Änglarna till kapellets altaruppsättning skars 1662 av Henrik Lichtenberg, medan konstnären Hans Georg Flachts oljemålning var klar fyra år senare. Längst ned på duken står det Ecce Homo (Skåda mannen), de ord som Pontius Pilatus sade då han för folket visade upp den misshandlade Jesus klädd i törnekrona och purpurmantel.

Målning av en fjättrad man delvis klädd i röd mantel. Den förgyllda ramen är snidad som en lagerkrans som bärs upp av två änglar.

Ecce homo

Finns att se på Historiska museet i utställningen Barockhallen

Även fem mindre oljemålningar är bevarade från kapellet. De har suttit på predikstolen och föreställer Jesus och evangelisterna Matteus, Markus, Lukas och Johannes. De är med stor sannolikhet utförda av den franske målaren Nicolas Vallari som arbetade på slottet vid denna tid. Kanske har även det liggande lammet, fint snidat i trä med lockig förgylld päls suttit på predikstolen?

Förgylld träskulptur föreställande lamm

Agnus Dei

Förgylld träskulptur föreställande Guds lamm.

I samlingarna finns ytterligare några föremål från kapellet. Två inskriftstavlor med latinsk text utförda av samma träsnidare som skar änglarna. På den ena tavlan står: OMNIS SPIRITUS LAUDET PSALM CL (Varje själ prisar Herren, Psaltaren 150). Och på den andra: VERBUM TUUM VERITAS EST JOH: XVII (Ditt ord är sanning, Johannesevangeliet 17).

Tre bilder av kartucher, två runda och svarta samt en vit.
Kartuscher från Jacobsdals kapell. Foto: Historiska museet/SHM (CC BY 4.0).

Från kapellet kommer också en gueridon (ljushållare) utformad som en snidad träurna med en offereld. Offerelden förekom i det Gamla Testamentet, där människor genom att brännoffra djur, såsom lamm, ville uppnå försoning med Herren. I kyrkoinredningen kan den ses som en symbol för den goda kristnas gemenskap med Gud, men också för Jesus offer för mänskligheten när han dog för deras synder.

Ett stativ av trä snidat för att se ut som en offereld.

Gueridon, ljushållare

På en tavla av svart kalksten står det INVIDIA VIRTVTI COMES (Avunden är dygdens följeslagare). Det är möjligt att den något skrytsamma texten avsåg kapellets upphovsman Magnus Gabriel de la Gardie. Från samma tid kommer också en kartusch av marmor med änkedrottning Hedvig Eleonoras monogram som hängt i kapellet.

Stenplatta med inskrift
Stenplatta med inskriften Invida virtvti Comes. Foto: Historiska museet/SHM (Public Domain).

Trots att bara bitar återstår av det en gång så magnifika kapellet, kan vi ändå med hjälp av de bevarade föremålen och teckningarna skapa oss en ganska bra bild av hur det såg ut innan det förvandlades till Sveriges modernaste kök.

Sammanfattning

Ulriksdals slottskapell, byggt på 1600-talet under familjen de la Gardie, var en pampig kyrka inne i slottet som revs 1774 för att ge plats åt tjänsterum och senare omvandlades till slottskök på 1920-talet. Trots förändringarna har många detaljer och föremål från kapellet bevarats och finns idag i Historiska museets samlingar, bland annat altaruppsättningens änglar, oljemålningar, inskriftstavlor och ljushållare. De bevarade föremålen ger en bild av kapellets prakt, konstnärliga utsmyckning och religiösa symbolik. Kapellets golv återanvändes till Antikmuseum på Stockholms slott. 

Du kanske även är intresserad av

Så här jobbar vi med kunskap på Historiska museet

Historiska museet är en del av Statens historiska museer som är en statlig museimyndighet. På myndigheten arbetar sakkunniga på olika ämnen, som exempelvis historia, arkeologi, konservering, med mera. Texterna på webbplatsen är framtagna i samarbete mellan olika experter, pedagoger samt annan personal. Texterna är faktagranskade och har utgångspunkt i etablerad forskning. I vissa fall saknas skriftliga källor och de fysiska lämningarna är knapphändiga och tvetydiga, särskilt långt tillbaka i tiden. Då tolkas materialet av experterna. Tolkningarna är dock alltid baserade på forskning. Textsammanfattningar har skapats med hjälp av AI och har faktagranskats.

Om du har frågor kring den faktamässiga bakgrunden till våra texter kontakta webb@historiska.se 

Hitta all kunskap

Sök och filtrera artiklar på tidsåldrar och teman i museets kunskapsbank.

Vuxen och barn pekar och plockar föremål arrangerade på ett fantasifullt sätt