Runlejonet från Pireus

I entréhallen på Historiska museet hälsar ett magnifikt sittande lejon besökarna välkomna. Det är en gipsavgjutning i full skala av ett av Venedigs stoltaste minnesmärken.

Originalet, ett över tre meter högt marmorlejon, står utanför ingången till Arsenalen i norra Venedig. Lejonets historia börjar dock inte där. Det har haft ett långt och spännande liv.

Pireus-lejonet ståendes utomhus i Venedig
Pireuslejonet utanför arsenalen i Venedig. Foto: Didier Descouens (CC BY 4.0).

Hamnväktare, vattenkastare och minnesmärke över väringar

Lejonet stod ursprungligen och blickade ut över Atens hamn, Pireus. Kanske redan omkring 300 före Kristus. Med tiden fick hamnen namnet Porto Dracos, Bestens hamn, uppkallad efter det stora lejonet. Reseskildringar från 1500- och 1600-talet berättar att lejonet under en tid fungerade som en fontän för dricksvatten. Ett rör av bränd lera hade monterats längs lejonets rygg fram till dess mun där vatten sprutade ned i en cistern framför lejonets fötter, till nytta och nöje för törstiga sjöfarare och förbipasserande.

Pireuslejonet hade redan stått i hamnen i över tusen år när nordbor vid tre olika tillfällen högg runor på dess sidor och ben. Vad de skrev har forskare försökt tyda alltsedan det sena 1700-talet då runorna återupptäcktes. Den senaste undersökningen och tolkningen på plats i Venedig gjordes av runologen Thorgunn Snædal och trycktes år 2014. Tolkningarna nedan är hennes.

Om krigaren Horse på lejonets främre vänstra sida

Runskrifter på Pireus-lejonet
Pireuslejonets vänstra sida. Foto: Jenny Nyberg, Historiska museet/SHM (CC BY 4.0).

Runslingan på lejonets främre vänstra sida har tolkats som den äldsta. Formen liknar slingan på en runsten (U 341) i Orkesta, Uppland, som daterats till omkring 1020-tal. Texten talar om att:

 de högg, helmings mänoch i denna hamn, dessa män högg runor efter Horse(?) bonde. Svear ombesörjde detta på lejonet. (Han) föll(?) innan han kunde uppbära/ta gäld.

Helmings män var de nordiska väringarna, krigartrupperna, som arbetade som legosoldater (ofta till sjöss) och livgarde för kejsaren i det bysantiska riket. Bonden Horse, som kan ha lett denna trupp väringar, dog alltså innan han kunde ta del av något krigsbyte (gäld). Ett byte som troligen skulle delas mellan den bysantiska kejsaren och den egna truppen.

På lejonets vänstra lår finns en kortare inskrift ristat vid ett annat tillfälle av andra väringar från norr:

Trikir rist runir/ Krigare/unga män ristade runorna

Runskrifter på Pireus-lejonet
Detaljbild av Pireuslejonets vänstra lår. Foto: Jenny Nyberg, Historiska museet/SHM (CC BY 4.0).

Åsmunds drakslinga på lejonets högersida

Den vackert utförda runslingan med drakhuvud som pryder lejonets högra sida och bringa har sina paralleller i uppländska runstenar och dateras till 1000-talets sista fjärdedel. På grund av skador i marmorn är inte hela slingan läsbar, men vi får veta följande:

Åsmund ristade … dessa runor, de Eskil/Askel … … Torlev(?) och …

Runskrifter på Pireus-lejonet
Runorna på Pireuslejonet i Entréhallen på Historiska. Foto: Linda Wåhlander, Historiska museet (CC BY 4.0).

Även här är det sannolikt väringar som vill rista till minne, men av vad får vi sannolikt aldrig veta. Det är dock känt att nordiska trupper deltog i flera stora strider nära Pireus mot slutet av 1000-talet, bland annat mot normanderna.

Från Pireus till Venedig. Lejonet som krigsbyte

Både på originalet och kopian på Historiska museet syns tydligt hur lejonet beskjutits med kanonkulor. Skottskadorna kan ha kommit från venetianarnas anfall på Pireus och Aten 1687. Venedig gick segrande ur slaget mot turkarna, som styrde över Grekland.

Lejonet togs, tillsammans med två andra marmorlejon, som krigstroféer och skeppades till Venedig och dess Arsenal. Den svenske fältmarskalken Otto Wilhelm von Königsmarck (1639–1688), befäl i Venedigs armé, ska ha varit involverad i att ta bytet. Han dog kort därefter.

Lejonet som gipskopia

Kopian på Historiska museet tillverkades av en av Italiens främsta gipsgjutare på 1890-talet. Det lastades på ett fartyg och fördes till Stockholm. Syftet var att man nu lättare skulle kunna studera runorna på lejonet.

Gammalt fotografi av Historiska museets entré med Pireus-lejonet. Hallen är stor och långsträckt i en stram modernistisk stil. På högra sidan står fyra runstenar och på vänstra sidan en runsten och Pireuslejonet.
Entréhallen på Historiska museet, 1940-tal. Foto: Antikvarisk-topografiska arkivet (CC BY 4.0).

Mannen bakom kopietillverkningen var ämbetsmannen, skalden och konstkännaren Nils Fredrik Sander (1828–1900). Sander gjorde också en egen livfull tolkning av runtexterna. Pireuslejonet inspirerade flera författare. Frans G Bengtsson (1894–1954) skrev sonetten ”Runlejonet i Venedig”.

Sammanfattning

Runlejonet i Historiska museets entréhall är en gipskopia av det mäktiga marmorlejonet utanför Venedigs arsenal. Ursprungligen stod lejonet i Atens hamn Pireus från omkring 300 före Kristus, och har tjänat som fontän och minnesmärke över nordiska väringar, vars runor ristats in på dess sidor. Efter att ha deltagit i historiska strider och blivit skottskadat togs lejonet som krigsbyte till Venedig. Kopian i Stockholm gjordes på 1890-talet för att studera runorna och har inspirerat både forskare och författare.

Du kanske även är intresserad av

Så här jobbar vi med kunskap på Historiska museet

Historiska museet är en del av Statens historiska museer som är en statlig museimyndighet. På myndigheten arbetar sakkunniga på olika ämnen, som exempelvis historia, arkeologi, konservering, med mera. Texterna på webbplatsen är framtagna i samarbete mellan olika experter, pedagoger samt annan personal. Texterna är faktagranskade och har utgångspunkt i etablerad forskning. I vissa fall saknas skriftliga källor och de fysiska lämningarna är knapphändiga och tvetydiga, särskilt långt tillbaka i tiden. Då tolkas materialet av experterna. Tolkningarna är dock alltid baserade på forskning. Textsammanfattningar har skapats med hjälp av AI och har faktagranskats.

Om du har frågor kring den faktamässiga bakgrunden till våra texter kontakta webb@historiska.se 

Digitalisering i 3D

Historiska museet ingår i myndigheten Statens historiska museer. Organisationen jobbar ständigt med att digitisera och digitalisera samlingarna. Ett exempel på arbetet är 3D-modeller av några föremål på Historiska museet.

Hur gör man en 3D-modell?

En fotograf tar ett stort antal stillbilder av ett föremål från olika vinklar. Bilderna bearbetas sedan av ett datorprogram för att skapa en digital representation av föremålet – en 3D-modell. Den här tekniken kallas för fotogrammetri eller Structure from Motion (SfM).

På detta sätt skapas löpande 3D-modeller av föremål ur museets samlingar. Modellerna tillgängliggörs i plattformen Sketchfab.com där kan du titta på, ladda ner och återanvända dem fritt under öppen licens. Har du använt 3D-modeller för att skapa något du vill dela med dig av till oss? Eller vill du komma i kontakt med avdelningen som ansvarar för 3D-modellerna? Mejla gärna till bilder@shm.se.

Hitta all kunskap

Sök och filtrera artiklar på tidsåldrar och teman i museets kunskapsbank.

Vuxen och barn pekar och plockar föremål arrangerade på ett fantasifullt sätt