Kvinnor under vikingatid

Många tror att vikingatiden var en mansdominerad tid. Att väpnade män i krigsskepp styrde och ställde, skapade kungariken och plundrade kloster, medan kvinnorna satt hemma på gården och spann. Så var det inte.
  • Järnålder

    500 f.Kr. – 1100 e.Kr.

  • Vikingatid

    800 e.Kr. – 1100 e.Kr.

  • Medeltid

    1050 e.Kr. – 1520 e.Kr.

Arkeologin och skriftliga källor, i form av exempelvis fornnordiska sagor, visar en annorlunda bild. Vikingatidens gravar avslöjar att män och kvinnor hade olika symboler och roller, men att det fanns rika och mäktiga personer av båda könen.

Hängsmycke i silver som avbildar en kvinna

Hänge

Hängsmycke av silver som föreställer en kvinnogestalt som skrider fram och räcker fram ett dyckeshorn. Kvinnan har lång, fotsid, broderad dräkt som är knäppt upp i halsen. Näsan och hakan är tydligt markerade. På huvudet syns vad som antingen är en broderad mössa eller en konstfullt flätad frisyr, uppsatt med knut i nacken samt ett broderat hårband. Vid handleden bär hon två massiva armbyglar. Smycket har vanligen tolkats som en valkyria som med ett mjödhorn välkomnar en fallen krigare till Valhall. Men det kan lika gärna vara en aristokratisk husfru vid en dryckesceremoni. Lösfynd från Klinta, Köpings socken, Öland.

Finns att se på Historiska museet i utställningen Guldrummet

Sagans kvinnor

Njals saga skrevs på Island under 1200-talet, men bygger på en mycket äldre tradition. Sagan handlar om bråk mellan Gunnar och Njals släkter. Sagan verkar skildra ett manligt samhälle, där männens strider och gräl dominerar historien.

Men ser man närmare på berättelsen är männen egentligen nästan som marionetter. Kvinnorna styr händelserna i bakgrunden, men de deltar aldrig själva i striderna. Den blodtörstiga Hallgerd, en tid Gunnars fru, lyckas få två äkta män, en fosterfar, och många andra ihjälslagna för småsaker.

Makten över världens mitt

Den vikingatida kvinnans ställning som husfru innebar att hon var gårdens och hushållets självklara chef. Detta märks på att nyckeln var en av hennes tydligaste symboler. Just nycklar har hittats i många vikingatida kvinnogravar. Långt fram i tiden symboliserade nyckeln makt över hushållet.

En kroknyckel

Nyckel

Kroknyckel med ovalt skaft dekorerad med bandfläta. Axet har fyra tänder. Lösfynd från Ejvide, Eksta socken, Gotland.

Detta kan för en modern människa verka som en slags begränsning. Som att kvinnor hade det ansvaret i stället för en offentlig makt. Men eftersom gården var själva centrum i den vikingatida människans världsbild ska man inte se det så.

Kvinnor kunde till exempel bekosta resandet av runstenar. Det var en utåtriktad och offentlig handling av stor betydelse. Det finns många stenar där inskriptionerna säger att de rests av kvinnor. En del forskare menar att det också fanns särskilda kvinnliga magiker och kultledare. Fynden efter en kvinnograv i Köpingsvik kan vara ett bevis på det.

Sten med röda runskrifter

Unnas sten

En av två runstenar som ursprungligen stått vid gränsen till det som senare kom att heta Torsätra herrgård men som under vikingatid kanske kallades Husa. Båda stenarna flyttades till Historiska museet 1967. Ornamentiken, runornas utseende och inskriften berättar att stenen ristades av Visäte någon gång under 1000-talets sista decennier. Inskriften lyder i översättning: ”Unna lät resa denna sten efter sin son Östen, som dog i dopkläder. Gud hjälpe hans själ.” Texten börjar på stenens högra sida och löper nedåt och inåt rundjurets (eller drakormens) huvud där den slutar med namnet Östen, för att fortsätta på andra sidan från djurets stjärt och uppåt. Inskriften i fornnordisk version: ”Unna let ræisa þennsa stæin æftiʀ sun sinn Øystæin, sum do i hvitavaðum. Gud hialpi salu hans.” Ordet hvitavaðum är intressant då det betyder vita våder, det vill säga dopkläder. Om texten talar sanning så innebär det att Östen döptes, om inte på sin dödsdag så endast en kort tid före sin död. Dopkläder bars nämligen bara vid själva dopakten samt under efterföljande vecka. Vi vet inte hur gammal Östen var när han dog. U 613, Torsätra, Västra Ryds socken, Uppland.

Den mäktiga kvinnan i Köpingsvik

Vid Köpingsvik på Öland stod ett mäktigt gravbål vid slutet av 900-talet. På bålet brändes en död kvinna i en fantastisk smyckesuppsättning med bland annat olika bronsspännen och pärlor i mängd. Troligen låg hon i ett skepp.

Kopparkanna

Kanna

Kopparkanna med böjd, bandformad hank. 26 centimeter hög och tillverkad av tre sammansatta plåtar. Kannan är opåverkad av eldens lågor vilket vittnar om att den inte varit med på gravbålet. Troligen har kannan varit en del av en ritual och använts för att hälla vätska över de kremerade kvarlevorna och andra föremål. Kannans har troligtvis tillverkats inom det geografiska område som tidigare benämndes Västturkestan, det vill säga det som i dag är södra Kazakstan, Uzbekistan och områdena omedelbart öster och söder om Kaspiska havet som Persien. Klintakannan är unik, någon exakt likadan har inte hittats, men några liknande har påträffats i andra skandinaviska skattfynd och gravar. Gravfynd från Klinta, Köpings socken, Öland.

Graven har grävts ut arkeologiskt och man hittade spår av häst, nöt, gris, får, hund, katt, björn och kyckling. I graven fanns bland mycket annat en orientalisk kopparkanna och ett bronsfat från Västeuropa. Föremålen visar att den begravda kvinnan var en aristokrat. Troligen överhuvudet i en mäktig öländsk släkt med ett gods vid Köpingsvik.

Det mest spännande föremålet i graven var en ceremonistav av järn. Staven tolkas som en völvestav, ett redskap för att spå framtiden.

Person i vikingatida kläder ligger ner med föremål runt om
Iscensättning av vikingatida grav från Birka. Bj 854. Foto: Erik Lerneståhl, Historiska museet/SHM.

Sammanfattning

Arkeologiska fynd och sagor visar att kvinnor hade en starkare roll i vikingatidens samhälle än man länge trott. De var gårdens självklara ledare, kunde resa runstenar och delta i religiösa och magiska riter. Den praktfulla kvinnograven i Köpingsvik med smycken, importerade föremål och en völvestav vittnar om kvinnlig makt och inflytande även på högsta nivå.

Du kanske även är intresserad av

Så här jobbar vi med kunskap på Historiska museet

Historiska museet är en del av Statens historiska museer som är en statlig museimyndighet. På myndigheten arbetar sakkunniga på olika ämnen, som exempelvis historia, arkeologi, konservering, med mera. Texterna på webbplatsen är framtagna i samarbete mellan olika experter, pedagoger samt annan personal. Texterna är faktagranskade och har utgångspunkt i etablerad forskning. I vissa fall saknas skriftliga källor och de fysiska lämningarna är knapphändiga och tvetydiga, särskilt långt tillbaka i tiden. Då tolkas materialet av experterna. Tolkningarna är dock alltid baserade på forskning. Textsammanfattningar har skapats med hjälp av AI och har faktagranskats.

Om du har frågor kring den faktamässiga bakgrunden till våra texter kontakta webb@historiska.se 

Hitta all kunskap

Sök och filtrera artiklar på tidsåldrar och teman i museets kunskapsbank.

Vuxen och barn pekar och plockar föremål arrangerade på ett fantasifullt sätt