Den rituella måltiden

Äta gör man inte bara för att överleva. Mat är för många också en njutning som sätter färg på tillvaron. Eller kanske ger en chans att umgås med vänner. Det finns även en koppling mellan mat och religion.
  • Bronsålder

    1700 f.Kr. – 500 f.Kr.

  • Järnålder

    500 f.Kr. – 1100 e.Kr.

  • Vikingatid

    800 e.Kr. – 1100 e.Kr.

För oss idag är kanske inte detta så självklart. Men den kristna kyrkans nattvard är ju en påtaglig form av gemensam måltid: Man delar och äter brödet och dricker av vinet. Även långt innan kristendomen infördes fanns en koppling mellan mat och religion i Skandinavien. Men då rörde det sig om andra ingredienser. I vissa offerfynd från äldre järnålder (500 före Kristus–550 efter Kristus) hittar man lämningar efter det som man bara kan tolka som offermåltider, till exempel i Skedemosse, mitt på Öland.

skelett i form av en hästkäke

Del av en hästkäke

Häst i offermåltiderna

I allmänhet rör det sig om ben från offrade och uppätna djur. Nästan genomgående är det frågan om ben från häst och benen är oftast spjälkade. Detta visar att man velat komma åt den näringsrika märgen.

Inte bara i stora offerfynd hittar man hästben. De förekommer också på vissa boplatser. Vid en undersökning 1986 i Tibble, Litslena socken i Uppland, hittade man en grop som innehöll rester efter offrade och uppätna hästar.

I avfallsgroparna från ”vardagsmatlagningen” som fanns på boplatsen, ingick aldrig hästben. Där förekom ben från nöt och får och getter och grisar. Den särskilda gropen visar tydligt att hästkött haft en speciell, rituell betydelse och att det bara åts i vissa sammanhang.

foto av skelett tillsammans med måttband

Hästben

Sagor och krönikor berättar

I de isländska sagorna, som nedtecknades under tidig medeltid men som skildrar betydligt äldre händelser, finns många referenser till att man åt hästkött i kultiska sammanhang. I en saga berättas om hur kung Olav Haraldsson (mer känd som Olav den helige) vägrar att delta i en offermåltid där det ingick att äta hästkött. Men för att inte stöta sig allt för mycket med dem som utförde riterna lutade sig kungen över grytan och inandades ångorna från koket. Detta ansågs räcka.

Även Adam av Bremen, som på mitten av 1000-talet skrev en krönika över Hamburg-Bremens stift talar om hur offer av häst ingick i kulten.

Till och med den romerske historieskrivaren Tacitus, som verkade så tidigt som under första århundradet efter Kristus, berättar att hästar användes för att ge orakelsvar bland de folkgrupper som bodde norr om den romerska gränsen.

runskrifter
Häggebystenen. Foto: Historiska museet/SHM (CC BY 4.0).

Överklassens djur

Varför hästen kommit att förbindas med offerkulten vet vi inte. Uppenbarligen har den haft en speciell betydelse redan tidigt. Den förekommer på bronsålderns hällristningar och under denna tid drog den också solskivan över himlavalvet.

På ett eller annat sätt har hästarna kommit att betraktas på ett särskilt sätt. Deras kött reserverades för kulten och för de gemensamhetsmåltider som ingick som en viktig del i denna.

Förmodligen var det inte alla som hade råd att offra en häst. När man hittar rester efter offermåltider som innehåller hästben på en boplats visar det att det kan ha bott en överklass här. Kanske använde de till och med den gemensamma offermåltiden som ett led i att stärka sin egen ställning.

Att dela ut mat uppskattas alltid och skapar tacksamhetsskulder. Så när de romerska kejsarna bjöd på bröd och skådespel kanske de nordiska hövdingarna i stället serverade hästkött i stora mängder. Syftet och resultatet torde dock ha varit detsamma: att vinna makt och prestige.

Sammanfattning

På järnåldern var mat inte bara en fråga om överlevnad – den hade också djup religiös och social betydelse. Fynd från offerplatser som Skedemosse på Öland visar att hästkött användes i rituella måltider, där benen ofta spjälkades för att komma åt den näringsrika märgen. Sådana måltider skiljde sig från vardagskosten med nöt, får, getter och gris och markerade social status. Historiska källor som sagor och krönikor berättar om liknande sedvänjor långt in i medeltiden. Fynden illustrerar hur mat, ritual och makt samverkade, och hur överklass och hövdingar använde gemensamma måltider för att stärka sin prestige och sociala ställning.

Du kanske även är intresserad av

Utställning

Forntider

Spännande livsöden från förhistorisk tid – från kvinnan från Barum, som dog för cirka 9 000 år sedan, till fursten från Vendel.

Rekonstruerat huvud av mannen från Granhammar. Gul bakgrund i utställningen.

Så här jobbar vi med kunskap på Historiska museet

Historiska museet är en del av Statens historiska museer som är en statlig museimyndighet. På myndigheten arbetar sakkunniga på olika ämnen, som exempelvis historia, arkeologi, konservering, med mera. Texterna på webbplatsen är framtagna i samarbete mellan olika experter, pedagoger samt annan personal. Texterna är faktagranskade och har utgångspunkt i etablerad forskning. I vissa fall saknas skriftliga källor och de fysiska lämningarna är knapphändiga och tvetydiga, särskilt långt tillbaka i tiden. Då tolkas materialet av experterna. Tolkningarna är dock alltid baserade på forskning. Textsammanfattningar har skapats med hjälp av AI och har faktagranskats.

Om du har frågor kring den faktamässiga bakgrunden till våra texter kontakta webb@historiska.se 

Hitta all kunskap

Sök och filtrera artiklar på tidsåldrar och teman i museets kunskapsbank.

Vuxen och barn pekar och plockar föremål arrangerade på ett fantasifullt sätt