3D-modell av Biskopen från Kumla ur Historiska museets samlingar (CC BY 4.0).
Biskopen från Kumla
Biskopens huvud tillhör troligen en skulptur utan huvud från Kumla kyrka, som nu finns på Västmanlands museum. Den är troligen tillverkad i slutet av 1400-talet.
Detta huvud är en del av en skulptur som föreställer en helig biskop. Skuplturen är tillverkad i lindträ med spår av grön polykromi, eller färg, på mitran, eller huvudbonaden.

Biskopshuvud
Från Kumla, Närke.
Digitalisering i 3D
Historiska museet ingår i myndigheten Statens historiska museer. Organisationen jobbar ständigt med att digitisera och digitalisera samlingarna. Ett exempel på arbetet är 3D-modeller av några föremål på Historiska museet.
Hur gör man en 3D-modell?
En fotograf tar ett stort antal stillbilder av ett föremål från olika vinklar. Bilderna bearbetas sedan av ett datorprogram för att skapa en digital representation av föremålet – en 3D-modell. Den här tekniken kallas för fotogrammetri eller Structure from Motion (SfM).
På detta sätt skapas löpande 3D-modeller av föremål ur museets samlingar. Modellerna tillgängliggörs i plattformen Sketchfab.com där kan du titta på, ladda ner och återanvända dem fritt under öppen licens. Har du använt 3D-modeller för att skapa något du vill dela med dig av till oss? Eller vill du komma i kontakt med avdelningen som ansvarar för 3D-modellerna? Mejla gärna till bilder@shm.se.







