Bellmans bläckhorn

I Historiska museets samlingar finns ett bläckhorn som tillhört skalden Carl Michael Bellman. Det berättar om relationen mellan Bellman och kung Gustav III – och om Sveriges intresse för Kina på 1700-talet.
  • Vikingatid

    800 e.Kr. – 1100 e.Kr.

  • Medeltid

    1050 e.Kr. – 1520 e.Kr.

  • Nyare tid

    1520 e.Kr. – 2025 e.Kr.

På bläckhornet av såpsten klänger sig en lite människogestalt fast, tillsammans med en lotusblomma. Från början var det nog avsett som ett penselbad eller penselställ. Tillverkningslandet är Kina. Den kinesiska kalligrafin var en konstform i sig och nedtecknades med pensel och bläck.

Ett bläckhorn i såpsten. På ena sidan en människogestalt som hänger sig fast, på andra sidan en lotusblomma.

Bläckhorn

Kina och kineserier på 1700-talet

Förmodligen kom penselbadet till Sverige med Ostindiska kompaniets skepp. Det svenska handelskompaniet hade privilegiet att driva all svensk handel mot Asien under 1700-talet. Handelsvägarna till Kina öppnade och drev på trenden för allt kinesiskt bland de förmögnare samhällsgrupperna i Europa.

Kina slott i Drottningholmsparken utanför Stockholm är ett tydligt exempel på att man också imiterade det kinesiska. Slottet var en gåva från kung Adolf Fredrik till drottning Lovisa Ulrika. Den unga kronprins Gustav (senare Gustav III) ska ha varit utklädd till kinesisk prins när han lämnade över slottets nyckel till sin mamma.

En ritning av en voljär
Ritning av Carl Fredrik Adelcrantz (1716–1796) till en voljär, en fågelbur, för Kina slott. Här något beskuren. Foto: Cecilia Heisser, Nationalmuseum (Public Domain).

Texten på locket till bläckhornet

Sedan penselbadet nått Sverige försågs det med en mynning och ett lock av silver. På locket med kunglig krona står: "AF K: G III TIL. C.M. BELLMAN. ANNO 1776". Detta år utsågs Bellman till sekreterare för det Kungliga Nummerlotteriet. Han blev också hovsekreterare. Sedan 1775 fick Bellman även en årlig summa av 100 riksdaler från kungen. Pengar som gav honom möjligheten att dikta. Det sägs att Gustav III ska ha fått upp ögonen för Bellman redan 1772. I samband med kungens statskupp spreds Bellmans hyllningsvisa till kungen: ”Gustavs skål”. Bellman startade också ett ordenssällskap till kungens ära. Det sammanträdde tre gånger årligen och hyllade ”Gustafs tidevarv, så upplyst, mildt och godt”.

Ovansidan av ett bläckhorns lock. Locket är i silver med inskriptioner.

Bläckhornets lock från ovan

När Bellman lyfte på locket för att använda sitt bläckhorn möttes han av ”NECKEN.HAN.TITTAR.UR.HAFVET.UPP” graverat på mynningskanten. Kanske var texten tänkt som en komisk blinkning till Bellman, som precis som Näcken, drog ned människor i fördärvet med sin musik. Bellmans texter är kända för att skildra dryckenskap och fester, rumlande på krogar och erotiska utsvävningar. Han fick ofta underhålla vid hovets fester på 1770-talet.

Bellmans sista tid

Gustaf III hade gjort sig till enväldig kung vid statskuppen 1772. Missnöjet pyrde länge inom delar av adeln och ledde år 1792 till att kungen sköts i ett försök att störta det kungliga enväldet. Bellmans mångåriga mecenat var nu död. 1794 satt skalden häktad i slottets högvaktsflygel för obetalda skulder. Året därpå dör han och begravs på Klara kyrkogård i Stockholm.

Hur länge bläckhornet stannade i familjen Bellmans ägo är inte känt. Det köptes in till Historiska museets samlingar från en privatperson i Östergötland 1879, som i sin tur inhandlat det på auktion.

En bild på C.M. Bellman som håller i ett stränginstrument
C. M. Bellman av Per Krafft den äldre, 1779. Foto: Nationalmuseum (Public Domain).

Sammanfattning

Det lilla bläckhornet i såpsten, prytt med en människa och en lotusblomma, var ursprungligen ett kinesiskt penselbad för kalligrafipenslar. Troligen kom det till Sverige med Ostindiska kompaniets handel under 1700-talet, då allt kinesiskt blev högsta mode. I Sverige försågs det med silverlock och inskriptionen ”AF K: G III TIL. C.M. BELLMAN. ANNO 1776”. Kungen gav det som gåva till skalden Carl Michael Bellman, som då stod på höjden av sin karriär vid hovet. Under locket möttes Bellman av orden ”NECKEN.HAN.TITTAR.UR.HAFVET.UPP” - kanske en skämtsam vink om att hans poesi, precis som Näcken, lockade människor i fördärvet.  

Du kanske även är intresserad av

Så här jobbar vi med kunskap på Historiska museet

Historiska museet är en del av Statens historiska museer som är en statlig museimyndighet. På myndigheten arbetar sakkunniga på olika ämnen, som exempelvis historia, arkeologi, konservering, med mera. Texterna på webbplatsen är framtagna i samarbete mellan olika experter, pedagoger samt annan personal. Texterna är faktagranskade och har utgångspunkt i etablerad forskning. I vissa fall saknas skriftliga källor och de fysiska lämningarna är knapphändiga och tvetydiga, särskilt långt tillbaka i tiden. Då tolkas materialet av experterna. Tolkningarna är dock alltid baserade på forskning. Textsammanfattningar har skapats med hjälp av AI och har faktagranskats.

Om du har frågor kring den faktamässiga bakgrunden till våra texter kontakta webb@historiska.se 

Hitta all kunskap

Sök och filtrera artiklar på tidsåldrar och teman i museets kunskapsbank.

Vuxen och barn pekar och plockar föremål arrangerade på ett fantasifullt sätt