Högstadiet

Hur skapas och används historia? När ska vi vara källkritiska och när kan vi ha källtillit? Våra skolprogram för högstadiet ger en djupare förståelse för de stora samhällsförändringarna och tolkning av historiska källor.

Skolprogram för högstadiet

Vi anpassar våra skolprogram efter gruppens ålder, språkförståelse och övriga behov.

digitaltpå plats

Historiebruk och källkritik

Hur skapas och används historia? När är det viktigt att vara källkritisk och när kan vi ha källtillit? Eleverna får möta historiska källor på nära håll i form av originalföremål i museets utställningar.

Vad ni får göra

Vi övar oss på att identifiera olika typer av källor och diskuterar hur dessa kan användas för att skapa och tolka historia. Vad kan olika källor berätta för oss och vad innebär det att vara källkritisk? Hur kan motstridiga källor ge oss en ny bild av ett historiskt skeende? Vi tar upp historiska och samtida exempel på hur historia används och hur vår förståelse av historia påverkar vår samtid och framtid.

  • Tidsåtgång: 50 minuter
  • Plats: Visningen kan göras digitalt eller på plats i museet.
  • Antal deltagare: Max 30 elever.
  • Pris: 990 kronor

Kopplat till läroplanen Lgr22

Innehållet i Historiebruk och källkritik är kopplat till läroplaner i historia för årskurs 7–9.

Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
  • Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
  • Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter

Boka skolprogram

Två skolelever tittar på detaljer från ett historiskt skåp
Museipedagog visar historiskt föremål för skolelever
Skolelev håller i ett avlångt föremål med flertalet hål i
digitaltpå plats

Från ståndssamhälle till demokrati

Hur påverkade nya idéer och kontakter med omvärlden människors levnadsvillkor och sätt att tänka? Vi tar upp bland annat upp kolonialism, slavhandel och mode.

Vad ni får göra

En visning med nedslag i fyra sekel, 1600–1900-tal som binder samman historieböckernas Sverige med nutiden. Tillsammans diskuterar vi hur Sverige gradvis blev det land som det är idag och reflekterar kring vad föremålen i museets utställningar kan berätta om människors förändrade levnadsvillkor och världssyn.

  • Tidsåtgång: 50 minuter
  • Plats: Visningen kan göras digitalt eller på plats i museet.
  • Antal deltagare: Max 30 elever.
  • Pris: 990 kronor

Kopplat till läroplanen Lgr22

Innehållet i Från ståndssamhälle till demokrati är kopplat till läroplaner i historia för årskurs 7–9.

Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
  • Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika orsaker till industrialiseringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.
  • Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier
Demokratisering och ökad globalisering, cirka 1900 till nutid
  • Demokratiseringen i Sverige och framväxten av välfärdssamhället. Bildandet av politiska partier, nya folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män. Kontinuitet och förändring i synen på kön, jämställdhet och sexualitet.
  • Kontinuitet och förändring med utgångspunkt i långa historiska linjer kring levnadsvillkor, migration och makt

Boka skolprogram

Skicka bokningsförfrågan

Fyll i formuläret för att skicka en bokningsförfrågan. Alla fält som är markerade med * är obligatoriska.

Välj ett skolprogram och om det ska vara digitalt eller på plats i museet. Du kan bara boka ett program åt gången. 

      GDPR bokning

      För att kunna göra en bokning behöver vi ditt namn och din e-postadress. Dessa uppgifter lagrar vi i ett system. Enligt dataskyddsförordningen, är vi skyldiga att informera dig om detta. Efter att den bokade visningen är genomförd och den eventuella fakturan är betald, kan du begära att din e-postadress tas bort ur systemet. Kontakta oss ifall du vill att vi tar bort adressen.

      Vanliga frågor om skolprogrammen

      Vi erbjuder visningar tisdag till fredag från klockan 09.10. 

      Lärare och övriga vuxna betalar inget extra utan ingår i kostnaden för vald skolvisning.

      Kom i tid, cirka tio minuter innan visningen startar. Då hinner ni besöka toaletten och hänga av er ytterkläder. Om ni kommer sent kan visningen bli kortare eftersom sluttiden sällan kan ändras.

      Vi har ett stort och fint matsäcksrum. I matsäcksrummet har du bland annat tillgång till rinnande vatten och mikrovågsugn. Om vädret tillåter går det bra att äta ute på vår stora innegård i anslutning till entréhallen.

      Vi har en skolgarderob för ytterkläder och väskor samt klasslådor för värdesaker. Ni behöver inga mynt till lådan.

      Ja, det går bra när museet har öppet. Under högsäsong när vi har många guidade visningar kan vi inte garantera att det finns plats att gå på egen hand i alla utställningar. Fråga alltid vid informationsdisken på plats.

      Vi fakturerar kostnaden efter genomförd visning. Vi skickar e-faktura.

      Följande uppgifter måste vi ha för att kunna fakturera visningar:

      • Besöksadress till skolan
      • Fakturaadress
      • Organisationsnummer
      • Referenskod

      Museipedagogen befinner sig i museets utställningar medan klassen befinner sig i klassrummet eller hemma. Om ni har klassrumsundervisning kommer vi att skicka en inbjudan till ett videosamtal via Teams eller Zoom till dig som är lärare. I klassrummet kopplar ni upp datorn till projektor och högtalare så att eleverna i klassrummet ser och hör ordentligt. Om ni har distansundervisning så bjuder du som lärare in er museipedagog till er lektion.

      Kontakta oss

      Vi anpassar våra skolprogram efter gruppens ålder, språkförståelse och övriga behov. Har du frågor om våra skolprogram? Kontakta oss!

      E-post: bokningen@historiska.se

      Pedagog på Historiska museet håller i en visning i utställningen Sveriges historia.

      Du kanske också är intresserad av

      Barn testar att knyta knopar i Vikingarnas värld.

      Nyhetsbrev skola

      Jag godkänner att mina kontaktuppgifter sparas. Dessa delas inte vidare till någon part, och vi anstränger oss för att enbart skicka relevant information. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter.