Hoppa till innehåll

Spelpjäser och tärning

Historien om Sverige

Brädspel är hittas ibland i gravar från vikingatiden. Forskare tror att nedlagda brädspel kunde signalera flera saker. Dels att den döda var tränad i strategiskt tänkande, dels att den haft andra som arbetade åt sig och därmed haft tid att ägna sig åt spel. Brädspel är vanligt i krigargravar, gravar där den döda begravts med mycket vapen. Pjäser och tärningar är ofta gjorda i valben.

Två brädspel, Hnefatafl och Kvarn, har kunnat identifierats. Du hittar spelreglerna till Hnefatafl här nedan, kanske kan du bygga ett eget spel hemma!

 

Hnefatafl

Hnefatafl spelas av två spelare. För att spela behövs i detta spel 16 vita pjäser (anfallare), 8 svarta pjäser och 1 kung eller drottning (försvarare)

I Hnefatafl ska en kung eller drottning med hjälp av sina krigare (svarta pjäser) rädda sig ur sin borg, som är belägrad av fiender (vita pjäser), och ta sig till en av sina andra borgar (i hörnen).

Mittenrutan är kungens/drottningens borg och de fyra hörnrutorna är borgar dit kungen/drottningen skall rädda sig. Alla brickor i spelet kan röra sig rätvinkligt (inte diagonalt) så många rutor man vill.

Spelpjäserna ställer ni upp så här:

en tecknad spelplan
  1. Kung/Drottningsidan börjar flytta en pjäs. Sedan turas ni om att flytta.
  2. En pjäs blir fångad om motståndaren lyckas sätta en pjäs på var sida om pjäsen (i rad). Den fångade pjäsen tas bort från brädet.
  3. Kungen/Drottningen blir fångad om hen blir omringad på alla fyra sidor av vita pjäser. Som kung/drottning blir man också fången om man blir uppträngd mot brädets kant med tre vita pjäser omkring sig eller mot mittenrutans borg, dit kungen/drottningen inte får återvända.

Om kungen/drottningen blir fångad har de vita anfallarna vunnit.

Om kungen/drottningen når tryggheten i en hörnborg har de svarta försvararna vunnit.

Lycka till!

 

Du kan se spelpjäserna och tärningen i avsnitt 3 av Historien om Sverige på SVT play.