Hoppa till innehåll

Vikingar

Hade verkligen vikingarna horn på sina hjälmar? Var de brutala rövare eller fredliga handelsmän? Lär dig mer i vår utställning om vikingarna.

  • Birka

    – en av de första städerna
  • Buddha

    bodde på en ö i Mälaren
  • Hjälmar

    – men inte med horn!

Vikingar

Du har säkert sett bilder av vikingar i böcker och i filmer. De har horn på hjälmarna. De reser runt i världen och dödar och skrämmer slag på folk i andra länder. Det är inte den sanna historien om vikingarna.

De som bodde i Norden på vikingatiden var oftast fredliga. De handlade med sina grannar eller med andra länder. Många var bönder eller hantverkare.

I utställningen finns faktiskt en del vapen men det finns också tusentals föremål som ger en annan bild av vikingarna. Föremålen berättar om hur folket skötte sina hem och sina arbeten, om handel, tankar och familjeliv.

Men några hjälmar med horn finns det inte.