Guldrummet
Guldrummet är vår skattkammare, med flera hundra kilo guld och silver. Här finns tre sällsynta guldkragar som är mer än 1 500 år gamla. Här finns silversmycken från vikingatiden och skrin med ädelstenar från medeltiden. Guldsmederna som gjorde dem var ofattbart duktiga.
Vi är stolta över Guldrummets nära tretusen föremål. Sverige har ovanligt stora samlingar av historiskt guld och silver. Det beror på en lag som funnits ända sedan 1600-talet. Den handlar om föremål av guld, silver och kopparblandningar, saker som är mer än 100 år gamla och som inte har någon ägare.
Om du hittar sådant i jorden tar staten hand om det och ger dig hittelön. Sådan är lagen.
Så har det gått till när vi har fått våra stora samlingar. Bönder och fattiga torpare har hittat föremålen i jorden. Staten köpte dem och skickade till Historiska museet. Många fattiga människor har fått bättre liv av pengarna de fick i hittelön.