Hoppa till innehåll

Arkeoteket

Arkeoteket är platsen där du får prova på att gräva och forska som en arkeolog. Vi har byggt upp en grävplats som grundar sig på en verklig utgrävning i Lunda i Sörmland

Alltid fri entré!

  • Vid vissa evenemang kan en avgift tas ut
  • Läs mer

Öppet i dag torsdag:

11:00 – 17:00

Se alla öppettider

Arkeoteket

Arkeoteket är en miniskola i arkeologi – forskning om äldre tider. Gräv själv och hitta egna fynd. Vad är det för sak? Och hur gammal är den? Lär dig arkeologernas knep.

Vi har en egen grävplats, som liknar en utgrävning i Lunda i Sörmland.

Ditt uppdrag här är på riktigt. Du får uppgifter och frågor som riktiga arkeologer arbetar med.

Hela familjen, med barn från sju år och uppåt, kan forska, leka och upptäcka.

Och det spännande uppdraget? En väg ska byggas i Lunda.
Den kan förstöra spåren efter alla som bott där i tusentals år.
Nu måste du gräva fram spåren innan bygget börjar.