Hoppa till innehåll

Elever vårdar hällristningar

Varje vinter täcker eleverna i Lofta, Småland, över hällristningarna utanför sin skolgård för att skydda dem över vintern. På våren är det dags att låta ristningarna se dagens ljus igen.


 

Övertäckningen hjälper till att bevara ristningarna genom att stänga ute tillväxt av mossa och lava och jämna ut temperaturen, säger Eva Ernfridsson konservator vid institutionen för kulturvård på Göteborgs universitet. Hon hjälper elever och lärare vid skolan med arbetet. Först lägger de isoleringsplattor på hällarna och ovanpå dem en presenning med sandsäckar i kanterna. När övertäckningen är klar kan man se motiven eftersom de är trycks på presenningen.

– Vi har ett samarbete mellan länsstyrelse, länsmuseum, markägare och skolan i Lofta som gör att övertäckningsarbetet fungerar väldigt bra, säger Margareta Gambe lärare vid Lofta skola. För både oss lärare och elever är det en viktig uppgift som stimulerar intresset för vår äldsta historia och väcker tankar hur man kan bevara våra kulturskatter för framtiden.

Lärare och elever från Lofta skola i färd med att täcka över hällristningen tillsammans med konservator Eva Ernfridsson. Foto Åsa Fredell

Samarbetet är viktigt

För att lyckas bevara hällristningarna behöver kulturmiljövården involvera fler i arbetet med skydd och dokumentation menar Eva Ernfridsson. Här har skolan har varit en viktig samarbetspartner och Lofta skola är ett sådant exempel. I flera olika hällristningsprojekt har man utvecklat och spridit kunskap om ny teknik och nya arbetssätt för att bevara och levandegöra hällkonsten. Ett samarbete har skett mellan experter inom bland annat arkeologi, botanik, turism, arkitektur, pedagogik och kommunikation.

Text: Inga Ullén